Thursday, 7 April 2016

100 JUADAH RAMADAN

PERSIAPAN MENYAMBUT RAMADAN..



Assalamualaikum.. tak lama kita nak sambut bulan puasakan? Bagi kaum hawa, lebih-lebih lagi para isteri mesti merasakan sedikit kelam kabut untuk memikirkan hidangan yang harus disediakan bagi memenuhi selera anak-anak dan suami..

Itu kalau waktu berbuka, selalunya sebab seharian kita berpuasa, selera itu akan datang jer sebab kita memang laparkan. Yang sedihnya kalau sahur, dah lah punya liat nak kejutkan anak-anak, nak bagi selera terbuka pun kadang-kadang susah juga di sebabkan mengantuk dan nak tidur lebih menguasi diri.



Alhamdulillah, anak-anak Ita tak susah nak bangun sahur. Tapi rasanya zaman sekarang rata-rata budak-budak dah cerdik berbanding zaman kita dulu kan. Mak kena kejutkan acapkali. Selalu jer pergi sekolah dengar teman-teman sekelas tak bangun sahur. Lebih rela layan tidur dari bangun bersahur. Ingat, dapat pahala banyak tu kalau kita bangun sahur..



Jadi Ita nak lah bagi cadangan supaya dapatkan buku Ita yang bertajuk HIMPUNAN 100 JUADAH RAMADAN. Kat dalam tu..macam-macam ada.. Kuih muih untuk berbuka. Kalau tak sempat nak buat semasa hari-hari bekerja, boleh buatkan semasa hujung minggu. Ajaklah suami sekali ke dapur, baru lah para suami ni tahu, macam mana kita bersilat kat dapur nak siapkan hidangan buat mereka. Silap-silap dia yang terlebih pandai dari kita. mana tahu kan. Zaman sekarang, lelaki dah menguasi bahagian dapur dah.. dah tak menjadi pelik lelaki pandai masak dari perempuan kan. Kesian para wanita, bila bidang mereka telah dicerobohi oleh kaum lelaki ni..hehehehe.. Ingat-ingat ye wanita, walau sehebat mana pun suami anda memasak, sesekali hidanglah dengar air tangan sendiri ya. Minat boleh dipupuk. Ilmu boleh di cari..usaha tangga kejayaan. Tiada orang yang berjaya dengan senang.

Okey U-turn semula ke cerita asal ya. Dalam Himpunan 100 Juadah Ramadan ni.. adik kakok buleh jugok mencuba pelbagai jenis resepi air antaranya air laici kang, air jambu limau nipis,coconut shake..aduhs!! kalau berbuka hidang air ni..hermm.. tak sedar magrib dah lewat..hehehe..

Nak tahu resepi lebih lanjut dapatkan segera di kedai buku ya.. jangan nak berebut bulan puasa nanti, beli awal-awal dan plan awal2 nak masak apa nanti. Kalau tak nak pergi kedai, boleh jer order dengan Ita melalui whatapp 014-8483914 atau pm atau email ke ruzieta_92@yahoo.com.my

Assalamualaikum... SELAMAT MENCUBA